Deze dieselmotor is een 1.5 CDTI met meer vermogen en een lager verbruik dan de huidige krachtbron. Deze nieuwe motor voldoet daarbij aan de emissie-eisen die vanaf september 2019 van kracht worden, dankzij de innovatieve oxidatiekatalysator/stikstofoxidereductie (NOx) bij koude motor, gekoppeld aan selectieve katalytische reductie (SCR). De Grandland X 1.5 CDTI (met nieuwe dieselmotor) is leverbaar vanaf € 36.249,-.

4% Minder brandstofverbruik

De nieuwe 1.5 CDTI – met een vermogen van 96 kW (130 pk) – is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (brandstofverbruik[1]stad 4,7 l/100 km, buitenweg 3,8-3,9 l/100 km, gecombineerd 4,1-4,2 l/100 km, 108-110 g/km CO2). Het maximumkoppel van 300 Nm wordt bereikt bij 1.750 toeren per minuut. De nieuwe motor is voorzien van brandstofbesparende Start/Stop-technologie.

In vergelijking met zijn voorganger, de 88 kW (120 pk) sterke 1,6-liter diesel met zesbak, pakt het brandstofverbruik tot 4 procent lager uit. Dit is bereikt door de kleinere cilinderinhoud, minder inwendige wrijving, een geoptimaliseerd verbrandingssysteem met gepatenteerde zuigergeometrie en vergrote uitlaatgasrecirculatie (dankzij een hoog efficiënte warmtewisselaar).

Christian Müller, Managing Director Engineering Opel Automobile GmbH:
“Door het hightech ontwerp van de nieuwe 1,5-liter diesel kunnen rijders van de Grandland X genieten van een krachtig presterende SUV die tegelijk zeer milieubewust is.”

Milieubewust en compact: volledig geïntegreerde NOx-nabehandeling en selectieve katalytische reductie

De cilinderkop met geïntegreerd inlaatspruitstuk en de krukas van de nieuwe 1.5 CDTI zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium. De dubbele bovenliggende nokkenas bedient de vier kleppen per cilinder. De common rail-brandstofinjectie opereert met een werkdruk tot wel 2.000 bar en spuit de diesel via injectoren met acht openingen rechtstreeks in de cilinders. Verder heeft de krachtbron een turbolader met elektronisch variabele turbinebladen (VGT).

De nieuwe dieselmotor bijt het spits af met een compact en dicht bij de motor geplaatst emissiereductiesysteem. Dat bestaat uit een passieve oxidatiekatalysator/NOx-reductiesysteem, AdBlue-injector, SCR-katalysator en een roetfilter (DPF). Het NOx-reductiesysteem werkt als een koudestartkatalysator en vermindert de uitstoot van stikstofoxide bij uitlaatgastemperaturen waarbij SCR nog niet actief is. Met deze innovatieve technologie beantwoordt de 1.5 CDTI al aan de strikte Euro 6d-TEMP-norm voor NOx-emissie, die per september 2019 van kracht wordt.

Door zijn compacte afmetingen en lage gewicht is de motor geschikt voor montage in diverse modellen en de kleinste motorcompartimenten. Designers krijgen daardoor meer speelruimte voor vormgeving.

Achttrapsautomaat voor meer comfort en excellente brandstofefficiency

De nieuwe motor is optioneel leverbaar in combinatie met een achttrapsautomaat. Die schakelt nagenoeg schokvrij en draagt bij aan het lage verbruik door geringe wrijving (brandstofverbruik[2] stad 4,4-4,5 l/100 km, buitenweg 3,9-4,0 l/100 km, gecombineerd 4,1-4,2 l/100 km, 108-109 g/km CO2).

Met de nieuwe 1.5 CDTI en de onlangs geïntroduceerde 2.0 CDTI met 130 kW (177 pk) (brandstofverbruik[3] stad 5,3 l/100 km, buitenweg 4,5-4,6 l/100 km, gecombineerd 4,8-4,9 l/100 km, 126-128 g/km CO2) is de Grandland X nu leverbaar met twee zeer efficiënte en energieke diesels, die beide aan de emissienormen voldoen die vanaf september 2019 gelden voor nieuw geregistreerde auto’s. In 2020 wil Opel de plug-inhybride Grandland X introduceren, de eerste PHEV van het merk.